صفحه افغانستان

مهمترین خبرها

  • خلیلزاد

    زن افغان به خلیلزاد: افغانستان را تباه کردی؛ خلیلزاد: راضی نیستم اما معذرت نمی‌خواهم

    در ویدیویی که به دست بی‌بی‌سی رسیده، حوریه مصدق، زن افغان فعال حقوق بشر در فرودگاه هیترو لندن به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح با طالبان می‌گوید «افغانستان را تباه کردی.» آقای خلیلزاد در پاسخ می‌گوید که او هم از وضعیتی که در افغانستان پیش آمده است راضی نیست و از وضعیت زنان پس از تسلط طالبان «بسیار متاثر» است.

  • فطرت

    رئيس ستاد ارتش طالبان مامور بررسی اعتراضات بدخشان شد

    حکومت طالبان در پی دو روز تجمع اعتراضی در بدخشان افغانستان، هیئتی را برای بررسی اعتراضات به ریاست فصیح‌الدین فطرت، رئيس ستاد ارتش طالبان تعیین کرده است.

  • بدخشان

    تجمع اعتراضی علیه طالبان به دومین ولسوالی بدخشان کشیده شد

    براساس گزارش‌ها از ولایت بدخشان افغانستان تجمع اعتراضی مردم علیه طالبان امروز به دومین ولسوالی بدخشان کشیده شده است. منابع محلی تایید کردند که تاکنون یک نفر در ولسوالی درایم و یک نفر در ولسوالی ارگو کشته شده‌اند و یک نفر دیگر هم زخمی شده است. طالبان گفته که اوضاع اکنون تحت کنترل است.

  • ذکیه وردک

    ذکیه وردک سرکنسول افغانستان در مومبای پس از متهم شدن به «قاچاق طلا» استعفا کرد

    ذکیه وردک، سرکنسول افغانستان در مومبای (بمبئی)، پس از انتشار گزارش‌هایی که او به ظن «قاچاق طلا» برای مدت کوتاهی در فرودگاه این شهر بازداشت شد، استعفا کرده است. ذکیه وردک قبل از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱ از دولت قبلی افغانستان به عنوان سرکنسول افغانستان در مومبای منصوب شد. رسانه‌های هندی گزارش دادند که او چند روز پیش به اتهام قاچاق «۲۵ کیلوگرم» طلا از دوبی در فرودگاه مومبای بازداشت شد.

  • تظاهرات علیه طالبان

    «مرگ بر امارت»؛ تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان

    ساکنان ولسوالی درایم ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان تجمع اعتراضی کم سابقه‌ای علیه طالبان برگزار کردند و علیه آن‌ها شعار دادند. در ویدیویی که از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان با حمل یک تابوت شعار «مرگ بر امارت» سر می‌دهند. طالبان حکومت خود را امارت اسلامی می‌نامد. به گزارش طلوع نیوز این تجمع اعتراضی در پی کشته شدن یک غیرنظامی توسط افراد طالبان برگزار شده است.

  • وزارت صنعت و تجارت طالبان

    طالبان در پی احیای راه ابریشم؛ چشم امید به نفت روسیه، چابهار و بازارهای جنوب آسیا

    نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان گفته است که افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در شهر هرات با هدف تبدیل این کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا به توافق رسیده است. در همین حال آقای عزیزی در دیدار با محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در مورد «تعیین مسیر امتیازی و اختصاصی ترانزیت» برای انتقال کالا از طریق چابهار و برعکس آن گفتگو کرده است.

  • کمک آمریکا به افغانستان

    سیگار: آمریکا ۱۷ میلیارد دلار پس از بازگشت طالبان به قدرت برای افغانستان مصرف کرده است

    سیگار یا سربازرس ویژه آمریکا برای افغانستان شصت و سومین گزارش سه ماهه خود را به کنگره آمریکا فرستاده و در آن چگونگی مصرف ۱۴۴ میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان را توضیح داده است. در این گزارش آمده که آمریکا بزرگ‌ترین کمک‌کننده به مردم افغانستان است و از زمان خروج نیروهای آمریکایی در آگوست ۲۰۲۱، این کشور بیش از ۱۷ میلیارد دلار را برای کمک به افغانستان و پناهندگان افغان اختصاص داده است.

  • عروسی عبدالحمید

    کاروان ماشین‌های گران با پلاک «خراسانی»؛ چهارمین عروسی فرمانده حامی طالبان جنجالی شد

    منتشر شدن تصاویری از کاروانی از ماشین‌های گران‌قیمت در مراسم عروسی عبدالحمید خراسانی، فرمانده حامی طالبان در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است.

  • شکردخت

    مخترع و فیزیکدان افغان از ولایت دایکندی برنده جایزه «مبتکر سال ۲۰۲۴» بریتانیا شد

    شکردخت جعفری از ولایت دایکندی در مرکز افغانستان توانست که جایزه مبتکر سال ۲۰۲۴ (دینامک اوارد» بریتانیا را بدست آورد. خانم جعفری گفت که امیدوار است برنده شدن او تشویقی باشد برای زنان و دختران افغان که تحت حاکمیت طالبان در شرایط سختی را سپری می‌کنند.

  • مسجد شیعیان در افغانستان

    نهاد جهانی آزادی مذهبی آمریکا می‌گوید شیعه‌ها در افغانستان با «آزار و اذیت شدید» روبرو هستند

    کمیسیون جهانی آزادی مذهبی آمریکا در گزارش تازه خود گفته که شرایط آزادی مذهبی در افغانستان تحت کنترل طالبان به‌شدت روبه‌وخامت گذاشته و همچنین در مورد آزادی مذهبی در ایران تصویر تیره‌ای را ترسیم و «سرکوب و خشونت مداوم» علیه مخالفان را برجسته می‌کند. در این گزارش آمده است که شیعه‌ها در افغانستان تحت سلطه طالبان با «آزار و اذیت و محدودیت‌های شدید» روبرو هستند.

  • احمد مسعود و پاتل

    وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن از تعامل با طالبان دریغ نخواهد کرد؛ مسعود: از خاک افغانستان به آمریکا حمله خواهد شد

    وزارت خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن به هدف تامین منافع اش با طالبان در افغانستان تعامل می‌کند. یک سخنگوی این وزارت می گوید که آمریکا از طریق تعامل با طالبان همچنین می‌خواهد به مردم افغانستان کمک کند و در کنار آن بر طالبان فشار بیاورد تا شهروندان آمریکایی در بند طالبان بدون قید و شرط آزاد شوند. اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال ابراز می‌شود که اخیرا احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» هشدار داده است که وقوع حمله به آمریکا با استفاده از خاک افغانستان هر چند از نظر زمانی نامشخص اما صورت گرفتنی است.

تحلیل و گزارش

  • فایزه

    لونا شاید هیچ وقت به دنیا نمی‌آمد

    در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲، پدر و مادر لونا، سوار یک قایق بادی شدند تا با استفاده از تاریکی شب و دور از چشم گارد ساحلی ترکیه، خود را به یونان برسانند. سه ماه پیشتر از آن، به امید رسیدن به اروپا، از ایران به ترکیه آمده بودند. پدر و مادر لونا آن شب به مقصد نرسیدند. یک ساعت از آغاز سفر نگذشته، قایق ترکید و تمام سرنشینان آن به دریا افتادند. به گفته گارد ساحلی ترکیه جنازه دست کم ۲۴ سرنشین قایق پیدا شده است. از جمله جنازه محمد نواب نوری، پدر لونا.

  • کاپیسا

    آلبوم عکس: بارندگی و سیل مرگبار در افغانستان؛ شمار جان‌باختگان به دست‌کم ۵۰ نفر افزایش یافت

    در نتیجه باران شدید و جاری شدن سیل در برخی از ولایت‌های افغانستان در سه روز اخیر، دست‌کم ۵۰ نفر جان باخته‌اند و ده‌ها خانه هم ویران شده‌‌اند یا آسیب دیده‌اند. بیشتر جان‌باختگان و خسارات مربوط به ولایت‌های قندهار و زابل در جنوب و هرات و فراه در شرق بود‌ه‌اند. این در حالی است که اداره هواشناسی افغانستان نسبت به بارندگی شدید بیشتر در ۲۹ ولایت افغانستان هشدار داده است.

  • خشکبار در کابل

    معنای نرخ تورم «منفی» در اقتصاد افغانستان چیست؟

    برخلاف روند جهانی، افغانستان تورم «منفی» داشته و سخنگوی طالبان تورم منفی را نتیجه مبارزه اقتصادی در افغانستان مطرح کرده است. تورم منفی به این مفهوم است که سطح عمومی قیمت‌ها در کشور در فرایند زمان کاهش یابد.

  • عبدالاحد مومند

    داستان اولین فضانورد افغان ۳۶ سال پیش؛ «هیچ‌ سیاره‌ای مانند زمین زیبا نبود»

    ۶۰ سال پیش برای اولین بار انسان به فضا سفر کرد. در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار فضانوردی از افغانستان نیز به فضا رفت. این مطلب بازنشر داستان سفر به فضا و زندگی اولین فضانورد افغان از وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در اول فروردین/حمل ۱۳۹۳ است. عبدالاحد مومند در ۲۹ سالگی به ایستگاه فضایی «میر» رفت و ۹ روز را در آنجا سپری کرد. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۴ یک مستند تلویزویونی در مورد آقای مومند تهیه کرد و این مطلب در همان سال در وبسایت فارسی بی‌بی‌سی منتشر شد.

  • تقاعد

    چرا حکومت طالبان نظام بازنشستگی در افغانستان را منحل کرد؟

    انحلال نظام بازنشستگی/تقاعدی در افغانستان، خبر تلخی برای بیشتر از ۴۰۰ هزار کارمندان غیرنظامی و حدود ۱۴۸ هزار بازنشسته در این کشور بوده است. هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان چند روز پیش دستور عدم کسر سهم بازنشستگی را به تمام ادارات نظامی و غیرنظامی حکومتی داد.

  • محمد عصفان و خانواده

    آیا روسیه خارجی‌ها را با وعده پول و پاسپورت به جنگ اوکراین می‌فرستد؟

    بر اساس آماری که بخش روسی بی‌بی‌سی تهیه کرده، تا پایان سال ۲۰۲۳ دست کم ۲۵۴ خارجی که برای ارتش روسیه می‌جنگیدند،‌ کشته شدند.

  • زابل

    روز جهانی آگاهی از خطرات مین؛ چهار میلیون نفر در افغانستان در خطر آسیب دیدن از انفجار قرار دارند

    در روز جهانی آگاهی از خطرات مین، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان (اوچا) گفته است که تقریباً ۴ میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دائمی از مین‌ها و مواد انفجاری منفجرنشده قرار دارند. افغانستان از کشورهایی است که دارای بیشترین میزان آلودگی به مین‌های زمینی و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ‌ها را دارد. انفجار این مواد و مین‌ها دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان است.

  • تیم فوتسال افغانستان

    در میان حاشیه و تنش؛ تیم ملی فوتسال افغانستان آماده نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا

    تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورند، با برنامه‌ریزی حساب شده و بی سابقه و البته توام با حاشیه‌هایی نه‌چندان خوشایند و امیدوار‌کننده آماده حضور در این پیکارها می‌شود. تورنمنتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آپریل/آوریل با شرکت ۱۶ تیم برتر آسیا در گروه ۴ تیمی به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و افغانستان در گروه D مسابقات با تیم‌های ایران، بحرین و‌‌ کویت هم‌گروه است.

  • .

    سورپرایز اشلی؛ با پیروزی بر هند شانس صعود تیم ملی فوتبال افغانستان در آسیا زنده شد

    تیم ملی فوتبال افغانستان با برتری شیرین و ارزشمند در زمین رقیب دیرینه‌اش هند، شانس صعود مستقیم‌ به جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ و البته صعود به دور بعدی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ را زنده کرد.

رادیو بی‌بی‌سی افغانستان

بی‌بی‌سی برای افغانستان تازه‌ترین و دقیق‌ترین خبرهای افغانستان ، منطقه و جهان را با تحلیل های همه جانبه ارایه می‌کند.

برنامه‌های رادیو